Поступово реклама представників політичних сил витісняє традиційний контент бордів у Донецькій області. Враховуючи зміну цінностей та електоральних уподобань у мешканців, регіон стає більш цікавим для політичної конкуренції. То хто вже розпочав формувати прихильність у майбутніх виборців завдяки зовнішній рекламі на Донеччині?
Не дивлячись на те, що чергові вибори Президента України відбудуться 31 березня 2019 року, можна констатувати, що вже зараз розпочалася неформальна «виборча кампанія» більшістю потенційних кандидатів на пост Глави держави. В цьому плані Донецька область не є виключенням через певну низку обставин. По-перше, за даними Державної служби статистики, в Донецькій області проживає найбільша кількість населення порівняно з іншими областями (близько 4 мільйони осіб), до того ж, внутрішньо переміщені особи зможуть взяти участь у виборах Президента. По-друге, в даному регіоні склалися певні традиції голосування, переважно електорат підтримував монолітно одну політичну силу. Однак, військовий конфлікт на Сході Україні змінив ціннісні та електоральні орієнтири мешканців Донецької області, і тому, даний регіон став «цікавим» політикам та політичним силам різного ідеологічного спектру.
Про таку зацікавленість може свідчити різноманіття політичної реклами багатьох потенційних кандидатів у Президенти України (відповідно до даних соціологічних досліджень). Зокрема, починаючи з 2014 року і впродовж всього часу, як Президентом України став Петро Порошенко, на інформаційних бордах по всьому регіону розміщені слова привітань щодо визволення частини міст регіону у 2015 році, привітання з будь-якими святами, особисто від імені Президента, або від імені політичної партії «Блок Петра Порошенко «Солідарність». Також ці інформаційні борди несуть патріотичний характер, закликають громадян зберігати мир та йти на контрактну службу до ЗСУ. Водночас, з 2014 року, на інформаційних бородах у Донецькій області, постійно з’являються лідери «Опозиційного блоку», які вітають мешканців області зі святами та закликають повернути мир, зокрема це Юрій Бойко та Вадим Новинський. У Слов’янську значну частку політичної реклами займає партія «Наш Край», яка побудована на критиці дій Уряду щодо підвищення тарифів на комунальні послуги.
Наймасштабнішу агітаційну компанію в Донецькій області, виходячи з кількості розміщених інформаційних бордів має політична партія «Основа» зі своїм лідером Сергієм Тарутою. Інформаційні борди партії «Основа» з’явились ще навесні 2018 року, зокрема в містах Краматорськ, Слов’янськ, Дружківка, Бахмут, Маріуполь.
Поступово з’являються борди Іллі Киви, лідера «Соціалістичної партії України», Юлії Тимошенко з запрошенням на її форум, намети «Руху Нових Сил» М. Саакашвілі. Слід відмітити, що й політики почали відвідувати область, зокрема А. Гриценко був у Слов’янську та обговорював з мешканцями міста об’єднання України, встановлення миру та перспективи розвитку вугільної промисловості. До А. Гриценко приєднався лідер політичної партії «Альтернатива» Єгор Фірсов, який є вихідцем з Донецької області. 26 липня анонсовано візит народного депутата України Юрія Дерев’янко до Краматорська, який представляє політичну партію «Рух Нових Сил».
Таким чином, можна побачити, що існує велика зацікавленість серед політиків в Донецькій області та у встановленню лояльного до себе ставлення, через те, що область має велику кількість населення. Слід додати, що за різними соціологічними даними (дослідження проводились протягом травня-липня Соціологічною групою «Рейтинг», Київським міжнародним інститутом соціології та Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова), на Сході України, найвищі рейтинги мають Юрій Бойко, Юлія Тимошенко, Вадим Рабінович, Анатолій Гриценко, у разі їх участі у виборах Президента України в якості кандидатів. Однак, приблизно 15% населення Сходу України ще не визначились, за кого будуть голосувати 31 березня 2019 року, що означає те, що саме на цю категорію буде спрямовуватись більшість політичної реклами, а й в перспективі агітації.
Отже, Донецька область є достатньо важливою зі стратегічної точки зору для потенційних кандидатів на пост Президента України, враховуючи кількість її населення, трансформацію ціннісну та суспільно-політичних поглядів, а також відсоток осіб, які не визначилися зі «своїм кандидатом». Це дає змогу прогнозувати дуже активну та інтенсивну рекламну кампанію політиків та агітаційну кампанію кандидатів, після їх реєстрації, а також високий рівень конкуренції за кожного виборця області.
Роман Кисленко, керівник аналітичного відділу ГО «Точка доступу»