Офіційно президентська виборча кампанія розпочнеться в останні дні цього календарного року. Проте так звані “промо тури” потенційних кандидатів розпочались ще влітку. Ми дослідили, хто з політиків із президентськими амбіціями відвідував Донеччину протягом літа.
Не дивлячись на “політичні канікули”, деякі потенційні кандидати в Президенти України використовують цей час для рекламування себе та своїх потенційних передвиборчих програм. Так, протягом літа Донецьку область відвідали потенційні кандидати в Президенти: Анатолій Гриценко, Юрій Дерев’янко та Андрій Садовий. Водночас, перші два політика позиціонують себе під час виступів як кандидати в Президенти. І це не дивлячись на те, що відповідно до законодавства України, особа є кандидатом лише на наступний день, після своєї реєстрації.
Протягом серпня Андрій Садовий відвідав Краматорськ, Слов’янськ та Маріуполь. Його візити проходили в рамках проекту Urban Talks, який направлений на розбудову діалогу між містами та обміном досвідом для представників місцевого самоврядування. Однак, такі зустрічі мали фактично політичне забарвлення, адже висвітлювались на офіційному сайті політичної партії “Об’єднання “Самопоміч”, крім того Андрій Садовий позиціонувався саме як лідер політичної партії та міський голова Львова. Таким чином, можна зробити висновок, що зустрічі Андрія Садового також мають політико-рекламний характер.
Щодо Анатолія Гриценка, який провів зустріч з громадянами 12 липня в місті Слов’янську, то на ній політик розповідав про свою майбутню передвиборчу програму. Також, він зазначив, що відвідує різні частини Донбасу задля виявлення потреб населення.
Юрій Дерев’янко, народний депутат України поточного скликання, обраний по одномандатному виборчому округу № 87 в Івано-Франківській області, провів свою зустріч 26 липня 2018 року в приміщенні Краматорської міської ради. Під час зустрічі політик позиціонував себе як кандидат в Президенти України від політичної партії “Рух Нових Сил”. Дерев’янко розповів своє бачення щодо розвитку України та озвучив пункти своєї майбутньої передвиборчої програми. Слід зазначити, що приміщення Краматорської міської ради було надано на підставі листа-запита народного депутата Юрія Дерев’янка. Відповідно до пункту 3 статті 8 Закону України “Про статус народного депутата України” “Народний депутат не повинен використовувати депутатський мандат в особистих, зокрема корисливих, цілях”. Виходить, що Юрій Дерев’янко використовував свій мандат народного обранця з метою рекламування себе в якості майбутнього кандидата в Президенти України, що суперечить чинному законодавству. Такі дії можна класифікувати як використання адміністративного ресурсу перед початком офіційної виборчої кампанії.
Отже, такі зустрічі демонструють зацікавленість в електоральному плані регіоном серед різних політиків, які навіть зараз не мають великого рейтингу на Донеччині. Подібні візити та зустрічі, які проводять політики, демонструють використання різних засобів та методів для реклами себе. Це, в свою чергу, може свідчити про те, що саме зараз відбувається апробація політтехнологій, які будуть використовуватись в період передвиборчої кампанії. Можливо, найближчим часом ми побачимо й інші приклади використання адміністративного ресурсу серед низки політиків. А такі підходи маніпуляції свідомістю виборців можуть призводити до викривлення електоральних результатів у підсумку.
Роман Кисленко, керівник аналітичного відділу ГО «Точка доступу»