Оксана Павлюк є керівницею експертної групи розвитку місцевого самоврядування Директорату з питань розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою Міністерства розвитку громад і територій України. Експертна група займається тим, що допомагає формуванню спроможних об’єднаних територіальних громад та розробляє шляхи та механізми удосконалення державної підтримки місцевого самоврядування. В рамках проєкту “Захист прав людини та місцева демократія в кризових умовах” Мережі Хабів громадянського суспільства України, ми розпитали у неї, з якими проблемами сьогодні стикуються громади та як держава допомагає їх вирішувати. Спілкувалася Марія Красненко.
Завдання держави – не втручатися, але допомагати
Завданням нашого Міністерства зокрема є формування державної політики в сфері розвитку місцевого самоврядування, створення передумов для утворення і розвитку спроможних громад. Це передбачає і розробку законів, програм, і нормативно-правових актів щодо фінансової підтримки громад, і надання методичної допомоги органам місцевого самоврядування. Головне, щоб держава допомагала, але не втручалася, бо відповідно до Конституції України та Європейської хартії місцевого самоврядування, місцевому самоврядуванню гарантовано внутрішню автономію та право розвиватися без втручання держави. Ми можемо лише допомагати, надавати методологічну підтримку, вести роз’яснювальну роботу. Наприклад, наше Міністерство спільно з програмами і проектами міжнародної технічної допопмоги постійно працює над розробленням методичних рекомендацій новоствореним громадам з різних питань їх життєдіяльності. Ми разом з експертами вивчали міжнародну практику, успішні приклади вже діючих в України громад. В результаті на сайті “Децентралізація” та сайті Мінрегіону можна ознайомитись з рекомендаціями щодо створення та розвитку громади, зокрема формування структури новоутворених ОМС, розвитку освітніх закладів, благоустрою, статутної нормотворчості, тощо.
Нові повноваження – це виклик для громади
Громади, які створювалися з 2015 року стикалися з перших кроків свого розвитку з серйозними викликами. Вони отримали багато нових повноважень, перейшли на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом. Це стало для них викликом, і дуже важливо, що більшість громад успішно справились з новими завданнями. Було запущено сайт, який на відповідних тематичних форумах, у публікаціях, інструкціях мав допомогти громадян справитися з цим викликом та подолати перші труднощі.
Якщо говорити про розвиток форм місцевої демократії, то часто для громад, які приєднувалися до вже створених, особливо якщо це були області центри, хотіли, аби при розробленні статуту об’єднаної тергромади врахували і їхні інтереси також. Ми, зокрема через підготовлені методичні рекомендації, пояснювали, як це зробити, що потрібно врахувати, щоб всі сторони цього процесу були задоволені.
Я вважаю, що реформа місцевого самоврядування та децентралізації влади – це одна з найуспішніших в України, і це стало можливим лише завдяки постійній комунікації між ключовими стейкхолдерами процесу.
Зараз ми виходимо на завершальну фазу першого етапу реформування. Перед нами постали нові виклики, один з яких – провести місцеві вибори у новоутворених громадах. Також важливе завдання – реформувати районий рівень, реорганізацій райдержадміністрацій.
Про пандемію
Пандемія стала для всієї країни, в тому числі і для місцевого самоврядування, викликом. Наприклад, виникла проблема проведення сесій місцевими радами за умови карантинних обмежень, яку було вирішено в квітні, коли завдяки прийнятому закону було дозволено проведення онлайн сесій. І якщо від громад та окремих громадян надходять запити та звернення під час кризової ситуації, то Міністерство одразу реагує.
Про електронні інструменти участі в місцевому самоврядуванні
Головне завдання держави з забезпечити рівний доступ громадян до управління місцевими справами, незалежно від віку, освіти, чи інших ознак . Саме тому, крім електронних інструментів, мають залишатися інші, наприклад можливість прийти і написати вручну звернення чи запит. Тому перейти на 100% електронних інструментів неможливо.
Про статус житель громади
Директорат працює над розробленням нової редакції закону про місцеве самоврядування, в якій врегульовано поняття “житель територіальної громади”. Визначення та введення цього поняття суттєво розширює коло осіб, які отримують доступ до форм безпосередньої участі у місцевому самоврядуванні. Наразі є певні обмеження, зокрема в багатьох громадах доступ до них мають лише ті жителі громади, місце реєстрації яких зареєстроване на території громади. Ми ж пропонуємо, щоб навіть ті, хто не має такої реєстрації, наприклад іноземці чи переселенці, але проживають в громаді, чи мають там нерухомість, чи ведуть там бізнес та сплачують податки в громаду, щоб всі вони мали доступ до місцевого самоврядування. Звичайно, це не поширюється на право голосу іноземців на виборах чи референдумах, бо відповідно до Конституції, це право мають лише громадяни України, але це дозволяє жителям громади без реєстрації використовувати в повній мірі передбачені законодавством інструменти локальної демократії.
Про рецепт успішної громади
Потрібно цікавитися життям своєї громади, співпрацювати. Успішними є ті громади, де місцева влада спільно з мешканцями працюють на користь громади. Будьте активними, співпрацюйте з органами місцевого самоврядування у своїй громаді, допомагайте їм, контролюйте їх, і тоді ваша громада буде успішною.
Проект впроваджується ГС “Мережа хабів громадянського суспільства України” у рамках проекту ПРООН “Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні”, що реалізовується за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.
Думки, висновки чи рекомендації належать авторам чи упорядникам публікації та не обов’язково відображають погляди Міністерства закордонних
справ Данії, Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй чи інших агентств ООН.